zondag 24 april 2016

Ouderen hebben echt last van de bezuinigingen


Mensen die in de zorg werken, ouderen en mantelzorgers weten als geen ander wat de gevolgen zijn van bezuinigingen op ouderen zorg. 

Het zijn mensen die er dagelijks mee te maken hebben en waar naar mijn mening de overheid beter naar zou moeten luisteren. 
Met name de gevolgen voor mensen met dementie zijn soms schrijnend. 1 professionele kracht op 9 bewoners is geen uitzondering. 1 professionele kracht die een nachtdienst moet draaien op 20 bewoners is ook geen uitzondering.
Er zijn uitzonderingen (gelukkig), daar waar particuliere zorg mogelijk is en waar mensen meer geld te besteden hebben is de zorg beter geregeld. Logisch, het draait tenslotte allemaal om geld. 

Ondanks deelden wij een artikel op de Facebookpagina van Dementie Vandaag. Hierop kwamen zoveel reacties dat wij vinden dat deze best meer aandacht mogen krijgen. Luister naar de betrokkenen!. 

Het was een kort artikel uit "Wat u zegt" van de Telegraaf



Het artikel 



Te weinig personeel in verpleeghuis


Mijn vader zit op een gesloten afdeling in een verpleeghuis waar gisteren slechts één verpleegkundige en een stagiair aanwezig waren voor circa 20 patiënten. Dat is veel te weinig op zo’n groep patiënten, weet Trevor Hoff.
    Het personeel heeft het zwaar: eten geven, de mensen wassen, naar bed brengen, etcetera, en dan ook nog aandacht geven. Mijn moeder overweegt een klacht in te dienen. Ik vind het ongelofelijk dat de patiënten zo behandeld worden.
    Ik nodig de politici uit, vooral minister Asscher, om samen met mij op bezoek te gaan om eens te kijken hoe de praktijk er uitziet. Ik begrijp niet hoe en waarom onze ouders die de Tweede Wereldoorlog hebben overleefd en daarna dit land hebben opgebouwd dit moeten ondergaan. Hiermee bedoel ik niet alleen ouderen die daar zitten, maar ook hun partners die dit moeten meemaken
    Vrijwilligers, mantelzorgers en familieleden kunnen dit niet alleen oplossen. Vandaag of morgen gebeuren er ongelukken en gaan mensen dood door personeelsgebrek. Het personeel wil alles doen om deze mensen een zo goed mogelijke tijd te geven, maar als je slechts met z’n tweeën bent kan dat niet.
    Trevor Hoff,
    Huizen


    Een greep uit de reacties



     1     Te erg voor woorden, het t ook meegemaakt.
     2      Ik maak het ook mee...................heel erg! 
     3      Ik schaam me voor dit land dat we zo met onze mensen omgaan
     4      Ook mijn vader zit in zo'n situatie
     5      Het is in 1 woord schandalig
     6     Ik weet er alles van
     7      Vreselijk wat ze met de ouderen mensen doen,en dan Rutte zeggen(Geer en Goor) dat er iets gedaan moet worden voor die mensen laat hij meer geld in de zorg stoppen
     8       Precies, doe er eens wat aan!
     9       Intens triest.....
    10      Het is de harde realiteit.had het anders verwacht toen ik voor dit beroep koos.
    11       Is in de hele zorg schrikbarend slecht.... Nederland moet zich schamen
    12       vind het vreselijk
    13       En dan die Rutte met glashard gezicht op tv met geer en goor ..... Man wat was ik kwaad
    14       Het is schandalig, het hele kabinet heeft een stalen plaat voor de kop.!!!
    15       Daarom ben ik bezig met mn opleiding verzorgende ig om bij zulke mensen te kunnen zijn mn hart ligt daar
    16       Helaas een verdomd feit al jaren, onze ouderen die net na de oorlog alles hebben opgebouwd worden als beesten behandeld.
    17       Spijtig genoeg niet alleen in Nederland!
    18      Yip, ik zit er middenin, zou graag meer aandacht willen geven aan onze bewoners maar idd te weinig personeel...... Zooooo jammer 
    19       Helaas herkenbaar,
    20       Mijn demente tante van 84 zit al een paar jaar in een verpleeghuis. Ze verzorgen haar daar fantastisch en mijn tante heeft het naar haar zin. Maar helaas moet ze verplicht naar een andere afdeling want haar eigen afdeling moet wegens bezuinigingen sluiten. Er staan teveel bedden leeg op andere afdelingen. De vreselijk lieve dames van de verpleging op wie ik gek ben moeten bijna allemaal verplicht de thuiszorg in terwijl de meesten dat echt niet willen...
    21      Verschrikkelijk wat er met mensen gebeurd op dit moment.
    22      Gohh
    23      Mensen die in zorg werken kunnen bijna niet voor hun eigen opkomen dat het opvalt. Anderen doen dat door te staken en dan word je miss eerder gehoord maar in zorg staak je niet wand wie zijn dan de dupe de ouderen en dat is net wat je niet wilt die hebben soms als zwaar genoeg in deze maatschappij. Het blijft een mooi beroep maar ook lastig om te zien hoe goed de ouderen voor onze toekomst gezorgd hebben hoe minder goed we nu met hun om gaan. Zorg instellingen kunnen er niets aan doen het is de overheid die eens hart er over naar moet denken hoe ze in actie kunnen komen.
    24     Schandalig en maar blijven bezuinigen....Ach ja het zijn maar bejaarden toch en ze hebben geen meerwaarde voor de samenleving meer toch meneer Rutte en companen...Maar zonder deze mensen ... ...had jij geen land gehad om te regeren druiloor !!!!
    25     Dat is al jaren zo.. Toen mijn moeder in 1995 werd opgenomen al.
    26     Mijn moeder zit ook op gesloten afdeling,vandaag op bezoek geweest en heb niemand van verzorgden gezien...niet verantwoord!!! Reactie van iemand anders: En wat doe je vervolgens met dat gegeven??  Antwoord: Niks denk ik...wat kan ik doen,te weinig personeel int weekend e...Heb er al eens op tafel gaan kloppen ivm Haldol ze kreeg,was niet menselijk meer...mijn moeder was zombie,kon ni meer gaan,communicatie was niet meer mogelijk...Dr heeft Haldol op mijn vraag dan toch afgeschaft..Triestig gewoon hoe ik haar toen heb gevonden,compleet gedrogeerd...ben al blij dit achter de rug is..
    27  Waarom is het bij ons in ' xxxxx ' wel mogelijk om voldoende personeel in te zetten. Wij hebben echt niet meer geld dan verpleeghuizen. Misschien werken wij wel mee! Bestuurders kom eens bij verpleeghuis xxxxx kijken. 
                Reactie van een ander is een foto van de kosten die verpleeghuis xxxxx hanteert. 
                Reactie hierop: Zo zou elk verzorgingshuis goede zorg kunnen bieden als cliënten zoveel betalen. Maar helaas is dat niet de realiteit .    Zo zie je wel weer dat er wel degelijk verschil is tussen de ouderen die voldoende geld hebben en de ouderen met een klein of geen pensioen. Zo is dat in de thuiszorg ook, mensen kunnen uren zorg bijkopen, maar van een AOW is dat echt niet te doen. 
                Antwoord van 27 :Mooi dat je reageert. Het gaat hier over het zorggeld. Met pgb krijg je minder dan de reguliere instellingen. We hebben dan ook maar 8 mensen waarvan je budget krijgt. Voor het wonen,servicekosten en voeding kunnen we meer besteden. Het zorggeld is in feite minder en moeten we de zorg van betalen. Als leidinggevende werken we net zo hard mee. Zelfs de schoonmaakwerkzaamheden draaien we de hand niet voor om. Dat mensen luxe wonen is buiten de instellingen ook. We hebben zelfs regelmatig mensen met alleen een aow. Het wordt wel meer gedacht dat de zorg zelf wordt betaald en dat men daardoor betere zorg kan krijgen. Natuurlijk kunnen rijkere mensen meer zorg inkopen maar is dit niet altijd nodig. Kom gerust eens kijken en je zal zien dat je met weinig middelen meer zorg kunt leveren.
    28    Reactie op reactie 27: Mijnheer 27 wat bedoelt U met wij werken zelf mee en met hoezo te weinig personeel? Ik denk dat we allemaal meewerken Vind U 2 personen op 20 bewoners normaal of 1 persoon op 6 bewoners 8 uren alleen? Op een team met dwalende onrustige en of agressieve bewoners omdat ze door de achterlijke bouw van de meeste huizen geen kant opkunnen.Leg het mij maar uit Ik ben 63 en werk vanaf mijn 16de in de zorg altijd pg kan dus wel stellen dat ik een stukje ervaring heb maar het is er de laatste jaren toch echt niet beter op geworden De bewoners worden ouder komen steeds slechter binnen de regels worden steeds strenger en over het papierwerk zwijgen we dan maar Graag Uw uitleg
    29    En ze zijn nog meer bezuinigen aan het doorvoeren 500 miljoen.ik werk zelf in de zorg maar dit kan en mag niet gebeuren.
    30    Laat Rutte zelf maar eens een maand opsluiten en wachten tot hij naar de wc mag of 1x per week onder de douche. Het is echt schandalig dat er zo op de zorg gekort wordt en dan idd met z'n scheinheilige kop tegen Geer en Goor vragen om hulp . Schaam je . Kom op voor de (demente) ouderen .
    31    Er zijn schandalig weinig handjes aan het bed te vinden tegenwoordig. Maar of dat nu persé met bezuinigen van de overheid te maken heeft, trek ik in twijfel. Er zijn zoveel regels die nageleefd moeten worden waar te veel dure managers voor nodig zijn. Hierdoor blijft maar een klein deel van het geld over voor de werkelijke zorg, die mensen nodig hebben, waarvoor ze opgenomen zijn en waarvoor ze een hoge ZZP-indicatie hebben.
    32    We gaan weer terug naar de tijd (30 jaar geleden). Was voor veel mensen om 12 uur in de middag eindelijk tijd om uit bed geholpen te worden
    33    Toen ik in 1979 de Ziekenverzorging in ging stonden er in het werkschrift, zo heette dat destijds, gemiddeld 12 namen voor 31 bewoners verdeeld over 3 gangen. Er was een aparte keukenzuster en er was altijd leiding in de vorm van een hoofdzuster of subhoofd. Er was tijd om de mensen fatsoenlijk te wassen.. Met water i.p.v. die ' verzorgende washandjes ' .. Haren werden gewassen, krulspelden gezet, we leerden hoe wij het haar moesten opsteken en ik maakte zo graag Grace Kelly kapsels. Gebitten werden gepoetst, nagels geknipt!! Oren en navels gereinigd.
    34   Je ging naast de bewoner zitten om eten te geven. Een leerling kon leerling zijn en die liep met het boekje op zak om punten te halen. 3 handtekeningen per keerpunt voordat de handeling zelfstandig mocht worden verricht. Er was zelfs een praktijkopleider per afdeling die meeliep tijdens je dienst.
    35   Was het perfect destijds? Nee zeker niet vergeleken met de privacy die bewoners nu kunnen hebben in de vorm van eigen kamer etc.
    36   Ik denk dat wanneer er een documentaire gemaakt wordt over de schrijnende actuele situatie van de zorg, de tv ontploft door de kijkcijfers..de vraag is alleen; zou het helpen?
    37  Ik woon tussen aan de ene kant een nieuw asielzoekerscentrum met alles erop en eraan zoals een nieuwe speeltuin voor de kinderen , fietsen, rolschaatsen en nog veel meer en de andere kant de voedselbank. Aan de ene kant kan het niet op en aan de andere kant het nodige zo dat je in leven kunt blijven. Ik ben een oma van 86 maar ik weet niet wat ik hier van moet denken. Er is verdriet aan de ene kant maar ook aan de andere kant. Hoe lost Nederland dit op.


    Bovenstaande zijn alleen maar reacties op het stukje van Trevor Hoff, een klein stukje tekst dat blijkbaar mensen aanzet om hun hart te luchten over de gevolgen van de bezuinigingen in het hele land.

    Ik ben geen politicus, ik weet ook niet wat de oplossing is en daar ga ik me ook niet aan wagen. Maar dat het anders moet dat is wel duidelijk. Vandaar dat wij als Dementie Vandaag het belangrijk vinden dat de stem van de betrokkenen  verspreid wordt.

    Neem een kijkje op onze Facebookpagina en doe interactief mee in de discussies. 
      
    N.B. Racistische en discriminerende opmerkingen hebben wij buiten beschouwing gelaten. Het is niet ons doel om mensen te beledigen die niets met de keuzes van de overheid te maken hebben. Het is überhaupt niet ons doel om mensen te beledigen. Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan, ongeacht leeftijd, kleur, cultuur, geloof, afkomst enz. Iedereen. Het een heeft, naar onze mening, niets te maken met het ander.

    Monika Eberhart 



    photo credit: Sad via photopin (license)

    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten