woensdag 15 juli 2015

Vasculaire dementie

Vasculaire dementie

Vasculair betekend vaat, ader. Een vorm van dementie die met de vaten te maken heeft. 


In de meeste gevallen is deze vorm van dementie een gevolg van een beroerte. Na een beroerte sterven bepaalde gebieden in de hersenen af, dit komt door een verstoring van de bloedtoevoer naar de hersenen, het gevolg van de beroerte.
15% van de mensen met dementie heeft vasculaire dementie die het meest voorkomt bij mensen tussen de 65 en 75 jaar, vaak hebben patiënten al hart en vaatziekten voordat ze een  beroerte krijgen.

Symptomen

De symptomen die vasculaire dementie horen zijn vergelijkbaar met die van andere vormen van dementie. De patiënt raakt gedesoriënteerd, last van geheugenverlies en problemen met de spraak.


Symptomen:

– Geheugenproblemen

– Verwarde spraak

– Dwaalgedrag

– Slechte concentratie

– Moeite hebben met opvolgen van instructies

– Oogproblemen

– Incontinentie

– Niet met geld om kunnen gaan

Het verschil met andere vormen van dementie is dat het ziekteproces bij vasculaire dementie sneller gaat. Als drie maanden na de beroerte de symptomen zich openbaren dan is er meestal sprake van vasculaire dementie. De overlevingskans 5 jaar na de diagnose is 39%.
Vasculaire dementie is niet te genezen, wel is het mogelijk de ziekte proberen te vertragen door een gezonde levensstijl (gezond eten, niet roken, regelmatig leven, actief blijven). Als vanaf jonge leeftijd een gezonde leefstijl gehanteerd wordt dan verkleint men de kans op hart en vaatziektes en daarmee ook de kans op vasculaire dementie. Dit omdat de ziekte een direct gevolg is van hart en vaatziektes.

Een persoonlijk verhaal over de zorg voor iemand met Vasculaire Dementie

Een dochter over haar moeder:

Onze moeder heeft vasculaire dementie. Vrij plotseling werd dit ons een paar jaar geleden  duidelijk en het was in het begin moeilijk om het een plek te geven.
Niet alleen voor ons, maar nog meer voor onze moeder. Zij heeft tot op heden niet in de gaten dat zij dementie heeft en zij is zich van haar beperkingen niet bewust. Wij moeten schakelen waar we kunnen.
Daar gaat onderstaand verhaal over.Mijn moeder voelt zich niet echt op haar gemak bij haar medebewoners. Enkelen slapen veel en er zijn ook een paar medebewoners snel erg onrustig waardoor ze gillen of veel rondlopen. Aangezien mijn moeder zelf in de psychiatrie  gewerkt heeft,  verwart zij vaak haar kamer met haar werk van vroeger en een paar weken geleden belde ze zowel mijn broer als mij op met de vraag of wij haar konden komen halen.
“Waarom”, vroeg ik
 “Nou, ik heb mijn laatste werkdag gehad en heb nog een heleboel spullen hier staan die mee moeten en dat lukt me niet in mijn eentje. Zou je kunnen komen? “ 
“Helaas, mam, vandaag lukt dat niet, mag het ook een andere keer? “, Was mijn antwoord.
 Boos gooide ze de telefoon neer en een kwartiertje later belde mijn broer : Heeft mama jou ook gebeld? 
Ook hij had gezegd dat hij vandaag niet kon komen en dezelfde reactie gekregen.
Het is soms niet mogelijk om adequaat te reageren en daar kun je je rot over voelen. Het is dan fijn dat je dat kan delen met je broer en zus.
We weten inmiddels dat ze het zelf niet meer onthoudt dat ze ons gebeld heeft en dat maakt dat we het wel kunnen laten zijn voor wat het is.



Als u meer wilt weten over vasculaire dementie kunt kun kijken op o.a. de site van AlzheimerNederland, daar vindt u ook andere informatie over dementie. 


Monika Eberhart 



N.B. bron van afbeelding:alzheimers-review.blogspot.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten